|
کد مطلب: 181699
۶ شاخص تأثيرگذار امام(ره) بر پيروزي انقلاب ايران
تاریخ انتشار : 1394/03/17 09:29:43 نمایش : 1280
رئيس مرکز فعاليتهاي تبيان گفت: دليل شرکت مردم افغانستان در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام(ره) علاقه آنان به آشنايي و استفاده از انديشههاي ايشان است و هيچ برگزارکنندهاي از سوي دولت ايران پولي نميگيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کابل طي روزهاي گذشته کابل شاهد برگزاري مراسم متعددي بمنظور گراميداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) و حضور گسترده مردم در اين مراسم بود.
در اين ميان، برخي معتقدند و دولت جمهوري اسلامي ايران از اين مراسم حمايت مالي و معنوي کرده و هزينههاي اين مراسم را تقبل ميکند. براي روشن شدن مسئله به سراغ يکي از اصلي ترين مجريان برگزاري اين مراسم رفتيم و گفتوگويي تفصيلي با وي انجام داديم.
«سيدعيسي حسيني مزاري» رئيس عمومي مرکز فعاليتهاي فرهنگي اجتماعي تبيان که همزمان نماينده تام الاختيار آيتالله مکام شيرازي، رئيس عمومي خبرگزاري صداي افغان (آوا) و روزنامه انصاف نيز است، در روزهاي اخير ۲ مراسم گراميداشت سالروز ارتحال ملکوتي حضرت امام خميني (ره) را برگزار کرد.
حسيني مزاري در گفتوگوي يک ساعته با خبرنگار خبرگزاري فارس، انديشههاي امام خميني (ره) را در تمام جهان بينظير خواند و گفت: امام خميني براي آزادي ملل اسلامي مبارزه کرده و تنها در تلاش نجات مردم ايران نبود و به همين دليل است که امام راحل تنها متعلق به ايران نيست.
وي در اين گفتوگو شاخصههاي فردي حضرت امام خميني (ره) را به بحث گرفت و گفت که همين شاخصهها سبب شد تا امام راحل رهبر محبوبالقلوب مسلمانها شده و انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي برسد.
رئيس عمومي مرکز فعاليتهاي فرهنگي – اجتماعي تبيان نقش مردم در پيروزي انقلاب اسلامي در ايران را تعيين کننده خواند و ديدگاه جهانيان به ويژه اتباع کشورهاي اسلامي نسبت به حضرت امام و دولت ايران را تبيين کرد.
وي جنجالهاي موجود در کشورهاي عربي را ناشي از بحرانآفريني غربيها دانست و گفت که غربيها در تقابل با انديشههاي امام خميني قرار گرفتهاند، زيرا بيداري اسلامي در کشورهاي عربي ناشي از الگوبرداري آنها از دولتداري اسلامي است.
سيدعيسي حسيني مزاري همچنين حمايتهاي مالي و معنوي حضرت امام خميني (ره) از مجاهدين را يادآور شد و علاوه بر شرح موضوعاتي در اين خصوص به بررسي روابط کابل – تهران اشاره کرد و دورنماي اين روابط را تبيين نمود.
وي در اين گفتوگو اظهار داشت که دولت ايران و رايزني جمهوري اسلامي هزينه مراسمهاي گراميداشت از حضرت امام خميني (ره) را نميدهد و افغانستانيها با هزينه تشکيلاتي خود و يا هم وجوهات و تبرعات اين مراسم را برگزار ميکنند.
نماينده تام الاختيار آيتالله مکارم شيرازي در اين گفتوگو از تمام مردم افغانستان خواست که از انديشههاي امام خميني پيروي کنند تا به اقتدار و ثبات برسند.
مشروح گفتوگو را در ادامه باهم ميخوانيم
شرايط ايران پيش از حرکت حضرت امام خميني (ره) توأم با بيثباتي در حوزه مسائل سياسي بود و تهاجمهاي فرهنگي در کنار حضور تأثيرگذار خارجيها زمينهساز تداوم زمامداري نظام شاهنشاهي ايران را فراهم کرده بود، شما ظهور حضرت امام در آن زمان را چگونه بررسي ميکنيد؟
حسيني مزاري: قبل از انقلاب اسلامي و پيش از اينکه اين انقلاب از سوي حضرت امام خميني (ره) برنامهريزي شود، جامعه ايراني در گام نخست از نگاه سياسي و نظامي کاملاً وابسته و زير نظر آمريکا بود؛ در هيچ بخشي از امورات کشوري خود مستقل نبود و مسئولان آن زمان ايران هيچ نوع مسئوليت و اقتداري نداشتند.
در کنار اينکه استقلال سياسي در ايران موجود نبود، از نگاه اقتصادي نيز تحت برنامههاي آمريکاييها قرار گرفته بود. در اين عرصهها شاه سابق ايران و مقامهاي زير دست وي مأمورين آمريکايي بودند و به همين صورت از نگاه اجتماعي نيز ايران کشور کاملاً تحت تأثير رفته غرب بود.
اساس مبارزات آزاديخواهانه ايران در انديشههاي امام است
از نگاه نظامي نيز طوري که براي همگان معلوم است، ايران به صورت کامل وابسته کشورهاي خارجي بود. بنابراين زماني که حضرت امام خميني (ره) ظهور کرد، تلاش داشت تا دولت و ملت ايران را از نابسامانيهاي که در بالا ذکر شد، نجات داده و ايران را به کشور مستقل اسلامي تبديل کند.
مبارزات آزاديخواهانه در ايران بر اساس انديشههاي امام خميني آغاز شد و تا اينکه در ۲۲ بهمنماه سال ۱۳۵۷ هجري خورشيدي انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، جامعه ايراني شاهد تحول بزرگ ۱۸۰ درجهاي بود. در گام نخست، جايگاه اسلام که بايد در اولويت قرار ميداشت اما پيش از آن زمان نداشت در اولويت قرار گرفت و ملت ايران همگام با زمامداري دولت اسلامي زندگي به مراتب بهتري را آغاز کردند. به همين صورت در ساير عرصهها نيز تغييرات گستردهاي به وجود آمده و ايران که پيش از آن ۱۰۰ درصد وابسته و نيازمند بود، به استقلال سياسي و به تبع آن به سمت استقلال در ساير عرصهها رفت. با اين وجود، ميتوان گفت ايران که پيش از ظهور حضرت امام خميني (ره) يک کشور کاملاً مستعمره بود به يک کشور کاملاً مستقل اسلامي تبديل شد.
بطوري که مشخص است و شما هم فرموديد، حضرت امام خميني (ره) تحولگر بزرگ جامعه ايران و جهان اسلام است، شما شاخصههاي فردي حضرت امام راحل را که سبب پيروزي برنامهها و انديشههاي وي شد را در کدام بخشها ميدانيد؟
حسيني مزاري: حضرت امام خميني (ره) شخصِي با شاخصههاي فردي و منحصر به فردي است که نميشود آن را در يک مصاحبه و يا هم کتاب تخليص کرد. با اين وجود، اولين و عمدهترين شاخصه فردي حضرت امام خميني (ره) افکار و انديشههاي وي در تمام ابعاد خدايي و الهي بود.
حضرت امام، خدايي ميانديشيد و سعي ميکرد که به عنوان يک انسان به تمام انسانها بهويژه جامعه اسلامي ملاکهاي تغييرآوري به وجود آورده و عملي سازد که اين خود عمدهترين شاخصه است. تمام فکر حضرت امام خميني (ره) اين بود که بايد بر اساس شريعت اسلامي و ملاکهاي مذهبي حرکت کرده و هر عمل وي بر اساس رضاي خداوند (ج) باشد. حضرت امام خميني (ره) ذوب در خداوند و اسلام بود و به جايي رسيده بود که جزء خدا و اسلام به چيز ديگري نميانديشيد.
اگر از واقعيت نگذريم، پيش از ظهور حضرت امام راحل در ايران اسلام و مسلمان وجود داشت، اما اسلام ناب محمدي وجود نداشت و به همين دليل بود که حضرت امام تلاش ميکرد تا اسلام ناب محمدي را در جامعه پياده کند.
تبيين قوانين الهي در تمام جوامع مسلمان اصلي ترين شاخص حضرت امام
علاوه بر اينکه اينکه حضرت امام خميني (ره) خدايي بود ميخواست در تمام جوامع اسلامي قوانين اسلامي را آورده و مسلمانان را به سمت اجرايي کردن احکام الهي هدايت کند.
يکي ديگر از شاخصههاي امام خميني (ره) در شرايط ايشان بود. شايد برخي علماي جهان اسلام الهي و خدايي باشند و بخواهند احکام اسلامي در ميان مسلمانان اجرايي شود، اما ممکن است درکي از شرايط نداشته باشند و يا اينکه عالم و روحاني به روز نبوده از شعور مديريت و رهبريت يک جامعه اسلامي برخوردار نباشد. حضرت امام خميني (ره) از اين شاخصه به خوبي برخوردار بود و ميدانست که در شرايط آن روز از نگاه مديريت جامعه و افکار مردم در عرصههاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي چه کاري را انجام دهد.
به همين دليل بود که حضرت امام راحل ميتوانست مردم را آگاه کرده و به حرکت در آورد. شاخصه ديگر وي که خيلي مهم بود، دشمن شناسي حضرت امام خميني (ره) بود و علاو بر اينکه دشمن را ميشناخت از طرحها، برنامهها و توطئهاي آنها سر در ميآورد و به اين صورت بود که ميدانست دشمن از چه راهي براي ضربه زدن به جامعه اسلامي استفاده ميکند.
شاخصه ديگر حضرت امام خميني (ره) شاخصه مردمي بودن وي بود که اين شاخصه توانست ميان مردم و ايشان رابطه تنگاتنگي ايجاد کرده و وي را به عنوان رهبر محبوبالقلوب در ميان ملت جا اندازد. در تمام جوامع تاکنون سابقه ندارد که همانند امام خميني رهبري با پايگاه اجتماعي وسيع و گسترده برخوردار باشد.
يکي ديگر از شاخصههاي منحصر به فرد امام که وي را جهاني کرد و محبوبيت حضرت امام راحل را از مرزهاي ايران فراتر کرد، انديشه جهان وطني ايشان است. امام خميني تنها انسان و مسلمان بودن را مطرح کرد و تنها براي نجات و هدايت جامعه ايراني حرکت نکرد، بلکه به دنبال نجات امت مسلمان بود و ميخواست علاوه بر اينکه به حقوقشان برسا، راه پيشرفت و رُشد را نيز بپيمانند.
سازش ناپذيري حضرت امام خميني (ره) بحث ديگري است که ميتوان يکي از شاخصههاي حضرت امام دانست و آن حضرت بر اساس مبنا و برنامههايي که داشت عمل و حرکت ميکرد و در راستاي انجام وظيفه خود قاطع بود و با هيچ قدرتي سازش نميکرد. امام راحل از هيچ تهديد خارجي نميترسيد و بر وفق خيال خارجيها نيز عمل نميکرد.
در کنار رهبريت عاقلانه و مديريت مدبرانه حضرت امام خميني (ره) نميتوان از نقش مردم ايران چشم پوشي کرد؛ به نظر شما دلائل حضور پُرشور و بيسابقه مردم ايران در کنار امام راحل چيست؟
حسيني مزاري: جاي شک نيست که حضور مردم در صحنه نقش اساسي و جدي در انقلاب جمهوري اسلامي داشت، اما در اينجا نقش حضرت امام خميني (ره) روشن و ممتاز است.
با اين وجود، ايرانيها با توجه به اينکه مسلمان بودند و خواهان وجود اسلام ناب محمدي و دنبال ايجاد يک سلسله معيارهاي زندگي بودند، همين معيارها را در انديشههاي حضرت امام پيدا کردند. همچنين نقش دادن مردم در تعيين سرنوشت، برگرداندن حقوق اصيل انساني در جامعه ايراني، قدرت دادن در موضوعات مختلف انديشهها مجذوب کننده امام راحل بود که ملت ايران با وجود آن به اين درک و درايت رسيدند که ميتوان با آن به خواستهاي اصيل و واقعي يک انسان و مسلمان رسيد.
به همين دلائل بود که مردم به نداي حضرت امام خميني (ره) لبيک گفته و در صحنه حاضر شدند. در پيروزي انقلاب اسلامي ايران در گام نخست خدا، دوم رهبريت خرمندانه حضرت امام خميني (ره) سوم قدرت پرتوان مردم ايران نقش تعيين کننده داشت و اين عوامل در راستاي تداوم نظام جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت و مقتدر شدن ايرانيها نقش اساسي دارد.
حضرت امام خميني (ره) ايران را که کشور وابسته بود به يک کشور قدرتمند اسلامي تبديل کرد که اکنون وِرد زبان جهانيان است و اکثر مسلمانان مرکزيت رهبري اسلامي را در ايران ميبينند، به نظر شما دلائل تمرکز فکري جهانيان به ويژه مسلمانان به ايران چيست؟
حسيني مزاري: طوري که اشاره کرديم يکي از شاخصههاي امام راحل انديشه جهان وطني ايشان بود و اين انديشه سبب شد که حضرت امام خميني (ره) و انديشههاي وي تنها در مرزهاي ايران باقي نمانده و تأثيرات منطقهاي و حتي جهاني از خود به جا بگذارد.
قطعاً حضرت امام خميني (ره) در اين راه توفيقات زيادي داشت، چون پس از پيروزي انقلاب اسلامي تأثيرات بزرگي روي مجاهدين افغانستان ميگذارد که اين تأثير سبب سرتاسري شدن اين مجاهدتها شد.
جهان شمولي از شاخصههاي مهم تفکر امام(ره)
پس از آن، حرکتهاي ديگري از الجزاير شروع شد و ذهنيتهاي بيدارگري را در ساير کشورها بهوجود آورد که اين سلسله حرکت در طول حضور و وجود انقلاب اسلامي و تداوم اين انقلاب ادامه پيدا ميکند تا اينکه در سالهاي اخير بيداري اسلامي به صورت گسترده مطرح ميشود.
همچنين يکي ديگر از نمونههاي موفقيت فکر جهاني شدن انديشه امام خميني تحرکات موجود در کشورهاي اسلامي است که قدرتمندان غربي در تلاش جنجالآفريني، بحرانسازي و به راه انداختن قتل و کشتارهاي دستهجمعي شدهاند.
موفقيت انديشه و افکار حضرت امام خميني (ره) سبب شد تا غربيها از ميان مسلمانان گروههاي به ظاهر اسلامي تأسيس کرده و در برابر کشورهاي اسلامي مسلح کنند. جنجالهاي موجود در سوريه، عراق، بحرين و همين طور شرايط و مشکلات لبنان، افغانستان و پاکستان و ساير کشورهاي اسلامي که در آتش بحران ميسوزد، ناشي از بحران بيدار شدن و قدرت گرفتن مسلمانان است، زيرا مسلمانان در حال بيداري و جدي شدن هستند و استکبار نيز آرام نشده و در تلاش براي انحراف و نابودي است.
البته بايستي گفت که متاسفانه تا حدي تلاشهاي غربيها نتيجه داده است مانند اينکه بيداري اسلامي در مصر به انحراف کشانيده شد و بيداري اسلامي مردم ليبي نيز به دست نااهلان افتاد.
اما طبيعتاً موفقيت نصيب استکبار نخواهد شد و اين موفقيتها ناشي از افکار جهان وطني حضرت امام خميني (ره) است. طوري که در دنيا شاهد هستيم ملتها حضرت امام خميني (ره) و انديشههاي وي را ميخواهند و همين در جامعه بحرانزده افغانستان، سازمانها، گروهها و مردم به نحوي سعي دارند تا از شخصيت امام راحل تجليل کنند که نشانه حضور حضرت امام خميني (ره) در قلوب امام خميني در خارج از ايران است.
طوري که شما (خبرنگار فارس) مشاهده ميکنيد در دفتر من افغانستاني که هيچ ارتباط و سنخيت مليتي با حضرت امام ندارم، اما تصاوير ايشان را در دفتر خودمان نصب کرديم و طوري که اطلاع داديم برنامههايي نيز جهت گراميداشت آن حضرت را روي دست داريم. با وجوديکه استکبار به بحرانآفريني روي آورده اين موارد نشان دهنده افکار جهان وطني امام خميني (ره) است.
گفتيد که کشورهايي همانند ليبي، سوريه، عراق و بحرين از انديشههاي حضرت امام خميني (ره) الگوبرداري کردهاند، اما در افغانستان اعتقاداتي وجود دارد که عدم پيروزي آنها نشاندهنده ناکارآمدي الگوي طراحي شده امام راحل است، شما در اين خصوص چه نظري داريد؟
حسيني مزاري: حکومت ولايت فقيه، نوعي نظام خاص است که کشورهاي ويژهاي ميتوانند از آن الگوبرداري کرده و پيروي کنند. يکي از اين شرايط اين است که مردم تفکر و انديشههاي حضرت امام راحل در خصوص مقبوليت وجود حکومت ولايت فقيه را در کشور خود داشته باشند.
اين مقبوليت را نيز طبيعتاً شيعهها ميتوانند داشته باشند و در ساير کشورها اکثراً به دليل اينکه توسط شيعهها اداره نميشوند و جمعيت شيعهها زياد نيست نميتواند کارآمدي داشته باشد.
اما نگاه حکومتداري اسلامي با انديشههاي حضرت امام خميني (ره) در تمام کشورها تأثيرگذاري داشته و بيداريهايي که در کشورهاي مختلف موجود است، ناشي از دولتداري ايران است. انتخاباتي که در جمهوري اسلامي ايران برگزاري ميشود در هيچ جاي دنيا نيست. اگر انتخابات و آزادي حق انتخاب را در ايران و کشورهاي غربي مانند آمريکا و انگليس مقايسه کنيم، بدون شک ميدانيم که در غرب دموکراسي وجود ندارد.
ايران تلاشي براي دخالت در افغانستان نداشته و ندارد
صحبتهايي در افغانستان وجود دارد که حضرت امام خميني (ره) و مقامهاي ايراني سابق از مجاهدين حمايت ميکردند، در اين خصوص ديدگاه شما چيست.
حسيني مزاري: نظام جمهوري اسلامي ايران به هيچ صورت بدنبال تحميل ديدگاههاي خود در بيداريها و مجاهدتهاي ساير کشورها نبوده است. ايرانيها در عرصههاي مختلف بهويژه زمان جهاد با مجاهدين کمکهاي داشته اند، اما به دنبال اين نبودند که نوع حرکت مجاهدين را تعيين کنند. تمام خواست ايران برپايي دولتداري اسلامي در افغانستان بود و در خصوص چگونگي ايجاد، حفظ و تداوم دولت اسلامي مجاهدين افغان به صورت کامل آزاد بودند و هيچگاه در پي ديکته کردن فرماندهان جهادي در خصوص نوعيت دولت نبوده و اکنون نيز نيستند.
پس از آنکه مجاهدين در ۱۳ سال گذشته روي قدرت آمدند و افغانستان از ثبات نسبي برخوردار شد، اکنون شما ابعاد همکاري ميان ۲ کشور را در کدام بخشها بيشتر ميبينيد؟
حسيني مزاري: در هيچ يک. يعني دولت تاکنون نتوانسته از ظرفيتهاي موجود در هيچ يک از عرصهها استفاده کند. روابط همانگونه که انتظار داشتيم ميان دولتهاي ايران و افغانستان وجود ندارد و دليل آن نيز مشخص است.
عمدهترين دليل استحکام نيافتن روابط کابل – تهران در ۱۳ سال گذشته، حضور کشورهايي در افغانستان است که به هيچ صورت حضور ايران در افغانستان و بهبود روابط کابل – تهران را نميپذيرند. همين ارتباطات موجود ميان کابل – تهران که در چارچوب رسمي و سياسي وجود دارد ناشي از ابتکارات و تلاشهاي دولتمردان افغانستاني است
اما در بُعد اجتماعي، اسلامي و آموزشي ميان افغانستان و ايران روابط عميقي وجود دارد که رفت و آمدهاي ملتهاي ۲ کشور نشاندهنده همين امر است. با اين وجود ديده ميشود که در دنيا هيچ کشوري مثل ايران و افغانستان روابط وسيع و گسترده ندارد.
شما از اوضاع دروني دولت کابل به خوبي آگاه هستيد و با وجود فشارهاي خارجي به دولت کابل آيا شما بهبودي در روابط کابل – تهران در آينده ميبينيد؟
حسيني مزاري: اگر واقعبينانه اين موضوع را بررسي کنيم بدون شک بايد روابط ۲ کشور گسترش يابد. بدون شک ايران آماده گسترش روابط است و کابل نيز اگر منافع ملي و آيندهنگري داشته باشد بايد در پي جلب همکاريهاي تهران باشد. حمايت ايران ميتواند ظرفيت، فرصت و امکانات زياد باشد.
استقبال مردم از مراسم گراميداشت امام خميني(ره) خودجوش است
کابل در اين روزها شاهد برگزاري مراسم گراميداشت سالروز رحلت امام خميني (ره) بود و مردم نيز در آن حضور گسترده داشتند، شما دلايل و انگيزههاي مردمي شرکت در اين مراسم را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
حسيني مزاري: حضور پرشور مردم در مراسم گراميداشت سالروز رحلت حضرت امام خميني (ره) ناشي از اعتقادات موجود به ايشان است. خدايي بودن، روحانيت و مبارز بودن، مرجع تقليد بودن حضرت امام خميني (ره) و همچنين انديشههاي بينالمللي امام راحل مردم را به پاي اين مراسم ميکشاند. از نگاه امام خميني فرقي ميان يک ايراني و افغانستاني وجود نداشت به همين دلائل مردم افغانستان مجذوب انديشههاي امام شدند و از رحلت وي تجليل کرده و تلاش دارند تا افکار و انديشههاي امام خميني را بهتر و بيشتر بشناسند.
برخي در داخل افغانستان معتقدند برگزاري مراسم گراميداشت از سالروز رحلت حضرت امام خميني (ره) به دليل حمايت مالي ايران و رايزني جمهوري اسلامي است، به نظر شما اين اعتقادات آيا صحت دارد؟
حسيني مزاري: اين اعتقادات کاملاً اشتباه است و بحث تجليل از سالروز رحلت حضرت امام خميني در جامعه افغانستان نهادينه شده است، اگر کسي کمک کند يا نکند، اين مراسمها برگزار ميشود. مثلاً خود ما از نخستين دورههاي که از سالروز رحلت حضرت امام خميني تجليل کرديم تاکنون هيچ نوع کمکي به استثناء وجوهات وتبرعات که در اين زمينه مطرح و قابل استفاده است، دريافت نکردهايم.
همه ساله در مساجد مختلف به صورت با شکوه از امام خميني تجليل ميکنيم و طي چند روز گذشته هم طوري که در جريان هستيد، ۲ برنامه مفصل برگزار کرديم.
اين برنامهها کاملاً مردمي است و بحث هزينههاي آن نيز مربوط به تشکلات است. من ديگران را خبر ندارم اما زماني که به خودمان فکر ميکنم، احساسم اين است که ديگران هم مثل ما بايد باشند.
برگزاري مراسمهاي امام خميني ناشي از عمق اعتقادات مردمي است و اصولاً با هيچ هزينهاي قابل پرداخت نيست. مردم افغانستان سابقه طولاني از تجليل امام خميني(ره) دارند و چندين سال پيش همان سال که انقلاب اسلامي در ايران پيروز شد، افغانستانيها هزاران رأس گاو و گوسفند را به دليل پيروزي حضرت امام خميني (ره) قرباني کردند.
اکنون کساني که بحث حمايت مالي ايران از اين مراسمها را مطرح ميکنند بايد بدانند که اعتقادات خودجوش مردمي عامل اصلي برگزاري مراسمهاي گراميداشت آن حضرت است.
|
شهرستان فارسان در یک نگاه |
|
خبرنگار افتخاري |
|
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html
google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html
|
|
|